keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Moottorin ohjausjärjestelmien tunnistus

Sytytysjärjestelmät



Suorasytytyspuola ja sauvasytytyspuola

Induktiiviset:                               yksikipinäpuola         -jokaiselta tulpalta lähtee johto virranjakajaan
                                                    kaksoiskipinäpuola      -puolat ovat pareittain kahta sylinteriä kohden
                                                    yksittäiskipinäpuola     -jokaisella tulpalla oma puola

Kapasitiivinen

NGK - tulppien toiminta ja rakenne

Bensiinin suihkutus
                                                                                                                                       yksipistesuihkutus
                                                 
                                                    moniastes. Imusarja
                                                                      suorasuihku

Elektroninen polttoaineen ruiskutus

Kaasutin


Vikojen etsintä:
                                                    -nestekierto
                                                    -ilmamassan mittaus
                                                    -lämpötunnistimet


Bensiinimoottorin saastepoisto

                                                    Lambdasäätö/katalysaattori. Lambda-anturi mittaa pakokaasun                                                               jäännöshappimäärän ja muuntaa sen sähköiseksi signaaliksi, joka                                                           välitetään ohjausmoduuliin. Moduuli pystyy säätämään polttoaineen                                                     määrää.
                                                    

                                                    EGR: takaisinkierrättää pakokaasuja sylinteriin, mikä laskee                                                                   polttomoottorin NOX- päästöjä, laskemalla sylinterin lämpötilaa.
                                                    


Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät

Ruiskutusjärjestelmä

Etukammiomoottori
-Polttoaine ruiskutetaan sylinterikannessa olevaan erilliseen kammioon, joka on muotoiltu siten, että polttoaine sekottuisi mahdollisimman hyvin ilmaan

Suoraruiskutusmoottori
-Polttoaine annostellaan suuttimilla suoraan palotilaan, etukammiomoottoriin verrattuna paine on suurempi, palamislämpötila korkeampi, puristuspaineet kovemmat ja vääntömomentti isompi.

Dieselruiskutus
                  Rivipumppu - Rivipumppu on jakajapumppua kestävämpi, joten sitä käytetään          vähänkin tehokkaammissa moottoreissa. Moottorin jokaisella sylinterillä on oma pumppuyksikkö joka paineistaa polttoainetta ruiskutushetkessä. Toiminta.
                  
                  Jakajapumppu
                           -Mekaaninen säädin
                           -Elektroninen säädin
                  -Aksiaalimäntäisen jakajapumpun yksi käyttöakselin suuntainen pumppuelementti mittaa,                    paineistaa ja ohjaa polttoaineen sylinterille. Toiminta.

                  Commonrail
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Common_Rail_Scheme.png/568px-Common_Rail_Scheme.png
Suuttimet
(Linkistä selaa alas nähdäksesi tappisuuttimen ja reikäsuuttiman toiminta.)
                     -Tappisuutin

                     -Reikäsuutin

                     -Commonrail- suutin

                    -Pumppusuutin - laite joka kohottaa dieselpolttoaineen paineen ja hoitaa sylinterikohtaisen annostelun palotilaan.













1 kommentti:

  1. Minulle nämä sytytysjärjestelmät ovatkin aivan uusia asia, joten hyvä kun kirjoitit näistä blogissa. Kummipoika on näistä kovin innostunut ja haluaa monesti jutella varsinkin dieselmoottorijutuista. Hän onkin nuoresta iästään huolimatta haaveillut kesätöistä dieselkorjaamolla. https://www.dieselosa.fi/dieselkorjaamo

    VastaaPoista