Merkkihuoltotoiminnan näyttö
Testereiden käyttö
Dieselmoottori:
K-arvo
Mittauksessa kuormittamatonta moottoria kiihdytetään joutokäynnillä säätimen rajoittamalle maksimipyörintänopeudelle. Tällöin syntyvä pakokaasu johdetaan mittauslaitteistoon, joka toimii ns. opasiteettiperiaatteella. Laitteisto mittaa pakokaasun valonläpäisykykyä, josta johdetaan savutusmittauksessa käytettävä k-arvo (yksikkö 1/m). Hyväksymisraja on vapaastihengittävillä dieselmoottoreilla 2,5 m-1 ja turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla 3,0 m-1. Jos henkilöauto on käyttöönotettu 1.1.2006 jälkeen (EURO 4, EURO 5) raja-arvo on 1,5 m-1.
Mittauksessa kuormittamatonta moottoria kiihdytetään joutokäynnillä säätimen rajoittamalle maksimipyörintänopeudelle. Tällöin syntyvä pakokaasu johdetaan mittauslaitteistoon, joka toimii ns. opasiteettiperiaatteella. Laitteisto mittaa pakokaasun valonläpäisykykyä, josta johdetaan savutusmittauksessa käytettävä k-arvo (yksikkö 1/m). Hyväksymisraja on vapaastihengittävillä dieselmoottoreilla 2,5 m-1 ja turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla 3,0 m-1. Jos henkilöauto on käyttöönotettu 1.1.2006 jälkeen (EURO 4, EURO 5) raja-arvo on 1,5 m-1.
Vika-analyysi
-
Lambda
säätö:
Polttaminen HC, CO
Co + 02 = CO2 Laiha
seos
NOx + HC -> N + CO2 + H20
NOx + CO = N + CO2 Rikas seos
HC = Palamaton hiilivety
CO = Hiilimonoksidi
O2 = Happi
CO2 = Hiilidioksidi
Toiminta: L-
SÄÄTÖALUE 0,95 – 1,005 kun seos on laiha L-jännite noin 0V -> suuttimien
aukioloaikaa jatketaan, kun anturijännite on 1V
è Aukioloaikaa lyhennetään, kunnes
anturijännite on noin 0V
è JNE, huojunta n.50kert./min.
Lambda arvo: rikas seos Rikas
seos L<1
Laiha
seos L>1
OnLine-mittaukset
Korjaamosovellukset ja autotietojärjestelmät
AutoFutur -Työmääräyksen teko
Workshopdata -Autotietojärjestelmä
Varaosakaupan järjestelmä Motonet
Liiketoiminnan perusperiaatteet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti